Dansk Pilotforening › Indholdet er ikke tilgængeligt › Livremmen
- Dette emne har 5 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år siden af
DPF Bestyrelse.
-
ForfatterIndlæg
-
-
26. april 2020 kl. 8:21 #1701
DPF BestyrelseModeratorNavnet ændres under “profil”.
-
Dette svar blev ændret 6 år siden af
DPF Bestyrelse.
-
Dette svar blev ændret 6 år siden af
-
26. april 2020 kl. 8:16 #1700
DPF BestyrelseModeratorFint med nyt forum for DPF piloter👍
-
25. april 2020 kl. 19:15 #1699
DPFadminNøgleansvarligHej alle,
Jeg læste i dag, at Lufthansa vi skille sig af med 10.000 medarbejdere og 100 fly. Virksomheden taber p.t. hvad der omregnet svarer til 180 millioner DKK om dagen.
Hjælpepakker til trods ser det givetvis også alvorligt ud i SAS : Det varer formentlig længe inden USA bliver noget vækstlokomotiv igen, før der er efterspørgsel på rejser til Kina og samtidigt er stort set al sommerferie/middelhavstrafik 2020 formentlig tabt på gulvet – o.s.v.
Man kan videre frygte effekten af den svenske tilgang til Corona på en række niveauer, der kan ende med at påvirke os alle.Som Søren indikerer, er det mere end forventeligt, repræsentanter for de overenskomstbærende fagforeninger i SAS må berede sig på snarlig indkaldelse til videre drøftelser af den alvorlige situation.
På baggrund af det billede der udfolder sig i resten af verden, er det i min optik ualmindeligt tvivlsomt, vi ikke kommer til at fortsætte med at måtte give midlertidige indrømmelser ift. vores ansættelsesvilkår. Ret beset er det vel også ganske rimeligt, situationen i betragtning.
Øvelsen går ud på at finde/tilnærme et niveau, hvor alle – ansatte og virksomhed – kan betale sine regninger, uden at måtte kaste håndklædet i ringen i en – forhåbentlig; men hvem ved – begrænset periode. Jeg håber inderligt, dette kan ske uden opsigelser, men indrømmer gerne, det er svært at få øje på, dette ønske går i opfyldelse ret meget længere.Jeg hilser den nye hjemmeside med forum for DPF piloter meget velkommen. Jeg ved selvfølgelig godt, vi hele tiden har haft den, men håber, den kan finde udvidet anvendelse igen…. Jeg er bestemt for et tværnationalt samarbejde med vores kollegaer i Sverige og Norge, men har for nogle uger siden forladt samtlige FB grupper, da jeg fandt, de optog for meget tid med “landskamp” indlæg.
Jeg er naturligvis helt med på, der findes kollegaer fra både Sverige og Norge her, ligesom jeg er pinligt bevidst om, alt ender med at blive citeret. Jeg står selvfølgelig gerne på mål for mine standpunkter; der er bare grænser for, hvor meget tid jeg gider bruge på det.Den nuværende, meget, meget alvorlige situation kommer vi; d.v.s. SAS piloter og alle andre SAS ansatte (ja, alle i DK ansatte mennesker), til at løse nationalt, snarere end i SPG/internationalt regi, er min helt klare opfattelse. Alene af den årsag, der er tale om national “undtagelseslovgivning”.
Jeg har selv tidligere taget en del diskussioner på FB vedr. alle mulige udligningsordninger blandt SAS piloter. Jeg tror ikke et sekund på, det er noget, vi skal bruge tid på. Det bliver et umuligt regnestykke – som aldrig får en ende.
Brug i stedet tiden på at få de bedst mulige løsninger nationalt ift. hvad man kan opnå med regeringernes hjælp, så SAS hurtigst muligt, i en begrænset periode, får den hjælp, SAS har behov for. Hvis man ikke kan komme i mål, og opsigelser bliver en realitet, har vi en fælles aftale, der håndterer den situation på tværs af grænser. Så står vi i en helt ny situation, ikke mindst i DK, hvor “0 opsigelser” er en forudsætning for 3PA.Så; kære DPF bestyrelse : Opfyld foreningsvedtægternes formålsparagraf. Vores overenskomst er dansk og indgået mellem SAS og DPF.
Jeg opfordrer på det kraftigste til, DPF i situationen indgår i nationale forhandlinger med SAS, og at DPF opfordrer de øvrige SPG medlemmer til at gøre det samme.
Jeg opfordrer samtidigt til, man naturligvis fortsætter det gode SPG samarbejde og koordinerer alle tiltag. Men lad være med at bruge dage, uger, måneder på en umulig udligningsordning – Det ender sikkert bare med, at SAS mister tålmodigheden og skrider til opsigelser fra bunden.Mvh,
Mikkel -
25. april 2020 kl. 17:56 #1697
-
25. april 2020 kl. 15:18 #1694
Søren Saysette-RasmussenDeltagerHej
Først vil jeg gøre opmærksom på, at man i “Min konto” kan tilføje navn på ens bruger, det er altid rart at se hvem som man snakker med 🙂
Der er i netop dette øjeblik ingen yderligere drøftelser med SAS omkring reduktion udover Corona-aftalen, men det kan komme(og vi forventer der gør) i aller nærmeste fremtid.
Tingene ændrer sig lynhurtigt og nærmest time for time. Derfor er de løsninger som SAS arbejder med ekstremt dynamiske. Her for et par dage siden blev 3PA forlænget i DK, og det er feks endnu en ting som SAS skal inkorporere i deres planer.Angående penge i kassen, så kræver det ikke de store matematiske kundskaber at sjuse sig frem til det. Strejken kostede ca 100 mio/dag, og vi havde vel ca 4.5 mia i kassen inden krisen. Udgifterne kan man selvfølgelig reducere og hjælpepakkerne hjælper lidt, men det er umuligt helt at eliminere udgifterne. Vi snakker altså måneder og ikke år.
Nu har de fleste gået hjemme i ca 1 måned uden noget flyvning. Det er en indlysende for enhver, at det er en totalt uholdbar situation og der er ingen tvivl om, at der er brug for yderligere lån/garantier/kapital.Airfrance har fået garantier for 52 mia, og LH har anmodet om 75 mia – vi er ikke lige så store, men det giver en fornemmelse af, hvor dyb krisen er for os alle.
Mvh
Søren -
25. april 2020 kl. 14:14 #1692
27260DeltagerEr der pågående drøftelser med SAS angående reduktion af udgifter (løn mm)?
Har man en ide om hvor længere er penge i kassen hvis vi holder status quo?
-
-
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.