Dansk Pilotforening › Indholdet er ikke tilgængeligt › Afgangspakker
- Dette emne har 33 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 11 måneder siden af
Thomas Østergaard.
-
ForfatterIndlæg
-
-
17. juni 2020 kl. 11:17 #1925
Thomas ØstergaardDeltagerFedt 🙂
Tak for svar, så må vi håbe at ansøgningerne også bliver bevilget.
Mvh Thomas
-
16. juni 2020 kl. 20:55 #1906
Søren Saysette-RasmussenDeltagerJeg kan endnu ikke røbe tallet, men der har været rigtigt stor tilslutning, mere end forventet, så det må siges at være flot 🙂
-
16. juni 2020 kl. 19:41 #1905
Thomas ØstergaardDeltagerHej Søren!
Hvor mange ansøgninger kom der? Svarende til hvor mange FTE?
Mvh Thomas
-
14. juni 2020 kl. 23:29 #1904
Søren Saysette-RasmussenDeltagerDer er udsendt en Q&A for god ordens skyld er her et kopi:
Frivillig fratrædelse og orlov (LoA)
Questions & answers
Frivillig fratrædelse1. Hvor mange måneder vil der ske lønudbetaling?
Du får løn og pension svarende til dit opsigelsesvarsel ifølge gældende overenskomst. For langt de fleste, vil der være tale om 11 måneder.2. Hvilken løn får jeg i perioden 01. Juli 2020 og frem?
Den løn og pension din tjenestegrad giver dig pr. 01.juli 2020. Din løn og pension “fastfryses” og anvendes som udbetalingsgrundlag resten af perioden . Det indebærer at dine vilkår hverken vil blive forbedret eller forringet efter 01. Juli. 2020. Du vil således ikke blive påvirket af eventuelle kollektive aftaler om lønnedgang, nye tjenestegøringsgrader mv. Samtidig vil du heller ikke få lønregulering i opadgående retning (ex. løntrinsopryk) i perioden.
Det samme gør sig gældende for piloter, som er på seniordeltid.3. Jeg fylder 65 år inden 31. maj 2021. Kan jeg omfattes af aftalen?
Ja, dog med den begrænsning at du ikke vil modtage godtgørelse i henhold til funktionærlovens §2A. Du kan således fritstilles frem til dagen du fylder 65 år, efter øvrige vilkår i aftalen.4. Bliver jeg løntrins-reguleret i aftrædelsesperioden?
Nej, din løn er fastfrosset pr. 01 juli 2020.5. Kommer Tarmac-tillæg til udbetaling i fritstillingsperioden?
Nej. Tarmac-tillæget forudsætter aktiv tjeneste.6. Bliver denne løn påvirket af fremtidige ændringer af overenskomster?
Nej.7. Er man fortsat ansat i SAS i fratrædelsesperioden?
Ja.8. Hvorledes er jeg stillet i forhold til eventuel genansættelse i SAS?
Du fortaber genansættelsesretten ved indgåelse af fratrædelsesaftalen.9. Indbetales min X-procent på min pension?
• Såfremt du er fyldt 60 år på fratrædelsestidspunktet vil din X-procent blive indbetalt på din pension i forbindelse med din fratrædelse.
• Er du ikke fyldt 60 år på fratrædelsestidspunktet, vil SAS lave en vurdering af indkomne ansøgninger. Du kan indgå i aftalen, men den økonomiske ramme vil være styrende for, hvor mange der kan få kapitaliseret X-procent. Tildeling vil ske efter anciennitet. Såfremt du ikke tildeles kapitalisering af X-procent, kan du vælge at takke nej til aftalen.10. Hvortil og hvornår indbetales min X-procent?
X-procenten indbetales til den pensionsordning hvor der normalt indbetales på din pension, og det sker umiddelbart efter din fratrædelse.11. Gælder alle forsikringer i fratrædelsesperioden?
Ja. Dog gælder dette ikke Loss of License. Se punkt nedenfor.12. Forventes det at jeg opretholder mit certifikat eller øvrige rettigheder tilknyttet certifikatet i fratrædelsesperioden?
Nej, og SAS afholder ikke udgifter hertil.13. Er jeg dækket af Loss of License?
Nej. Du er ikke omfattet af Loss of License.14. Hvad sker der hvis SAS går konkurs i perioden?
I tilfælde af konkurs kan krav på ubetalt løn, pension og feriepenge anmeldes til Lønmodtagernes Garantifond.15. Hvornår afleveres effekter (telefon, iPad, havnekort, SAS ID-kort, uniform m.m.)?
Uniform skal afleveres til Uniformscenteret.
Alle øvrige effekter afleveres senest 15. juli 2020 efter nærmere aftale med baseledelsen.16. Hvordan forholder det sig med adgangen til ID-billetter?
I hele fritstillingsperioden er du fortsat ansat i SAS og har tilgang til ID Travel som normalt.
Efter din fratrædelse vil du være omfattet af den til enhver tid gældende ID Travel Policy i SAS. For nuværende gælder følgende:
• Såfremt du er 55 år eller ældre ved fratrædelsen, og påbegynder permanente pensionsudbetalinger første måned efter fratrædelsen hvor disse udgør hovedindtægten, er du at betragte som ”retiree”. Det betyder at du får tilgang til ID Travel på SAS og andre selskaber (OAL), i det samme antal år/måneder du har været ansat. Pensionsforholdet skal dokumenteres til SAS. SAS Company Retiree ID kort kan bestilles efter fratrædelsen.
• Er du ikke fyldt 55 år ved fratrædelsen, men påbegynder pensionsudbetalinger som nævnt ovenfor, har du tilgang til ID Travel på SAS i samme antal år/måneder du har været i aktiv tjeneste. Pensionsforholdet skal dokumenteres til SAS. SAS Company Retiree ID kort kan IKKE bestilles efter fratrædelsen, idet sådan et kort ikke benyttes ved rejser på SK.
• Såfremt du fratræder grundet overtallighed og ikke har pensionsudbetalinger som din hovedindtægtskilde, har du, uanset alder, tilgang til ID Travel på SAS i det antal år du har været ansat, dog max 10 år.
Ovenstående er eksempler med udgangspunkt i den gældende ID-policy. Denne policy findes på SAS intra (ID TRAVEL – Leisure Travel – Eligibility).17. Hvilke kriterier lægges til grund for de individuelle vurderinger af ansøgninger?
Alle ansøgninger holdes op imod den økonomiske ramme for aftalen.18. Hvornår skal jeg senest indgive min ansøgning om frivillig fratrædelse?
Tirsdag den 16. Juni 2020 kl. 1200.19. Hvad er gældende i forhold til opsparede VA dage, F3, F7 m.v.?
Disse udlægges i din fritstillingsperiode.
Eventuel tilgodehavende ferie afregnes på sædvanlig vis.20. Hvordan påvirker den nye danske ferielov mig?
Ny dansk ferielov træder i kraft den 1. september 2020. Den nye ferielov indebærer, at hele det danske arbejdsmarked overgår fra “forskudt ferie” til “samtidighedsferie”. SAS og DPF har for nylig indgået en ny ferieaftale med henblik på at tilpasse eksisterende feriesystem til dette nye samtidighedssystem.
I forbindelse med overgangen til ny ferielov er det ved lov bestemt, at SAS for hver medarbejder skal hensætte 12,5 % (inkl. 1 % ferietillæg) af den ferieberettiget løn I perioden 1. september 2019 til 31. august 2020. Dette beløb udgør det man i daglig tale kalder “de indefrosne feriemidler”. De indefrosne feriemidler kommer først til udbetaling, når medarbejderen når folkepensionsalderen eller på anden vis forlader det danske arbejdsmarked. Midlerne administreres af en nyoprettet Feriefond. Hvis man ønsker at få udbetalt midlerne skal ansøgning herom derfor rettes til Feriefonden. Uanset at man forlader det danske arbejdsmarked inden for det næste år, kan midlerne tidligst komme til udbetaling I oktober 2021.
Da du som pilot har et semestertillæg som er højere end det ved lov fastsatte ferietillæg på 1 %, har SAS og DPF indgået en aftalt om ekstraordinær udbetaling af differencen. Differencen udgør 1,8 % af din faste grundløn optjent i perioden 1. september 2019 til 31. august 2020. Dette beløb kommer til udbetaling ved fratrædelse fra SAS, dvs. med din sidste lønudbetaling.
Som en del af den nye ferieaftale mellem SAS og DPF omlægges semestertillægget til et ferietillæg, som kommer til udbetaling to gange årligt i maj og september måned, første gang maj 2021. Ferietillægget udgår 2,8 % af den akkumulerede faste månedsløn i henholdsvis perioden 1. september til 30. april og 1. maj til 31. august. Såfremt du først fratræder med udgangen af maj 2021 vil du således få udbetalt ferietillæg for perioden 1. september 2020 – 30. april 2021.Orlov:
21. Kan jeg tage orlov (LoA) mindre end 24 måneder?
Nej. Du skal tage orlov mindst frem til og med 30 juni 2022. For piloter der allerede er på orlov, og ønsker at forlænge denne, skal den mindst forlænges frem til og med 30. juni 2022.22. Optjenes der lønanciennitet under orloven?
Nej.23. Beskytter orlov mod opsigelse?
Nej.24. Beholder jeg min oprindelige date of hire (DOH) ved genindtræden efter orlovens afslutning?
Ja.25. Hvad gælder i forhold til ID billetter så længe jeg er på orlov?
Du vil være omfattet af den til enhver tid gældende ID Policy I SAS. For nuværende indebærer det, at du har tilgang til ID Travel på SAS i 12 måneder og på OAL i 3 måneder.26. Hvornår skal jeg senest indgive min ansøgning om frivillig orlov?
Tirsdag den 16. Juni 2020 kl. 1200. -
14. juni 2020 kl. 21:42 #1903
AnonymInaktivSvar fra Ole:
Alle der ikke fylder 65 år i tiden frem til 31. maj 2021 og har været ansat mere end 17 år, modtager de 3 ekstra måneder.
Giver det mening…
O
Per, du fylder første 65 år 06. JAN 2023 så du vil have 11 måneders opsigelse og derudover modtage 3 månedslønne ekstra med den sidste udbetaling.
-
14. juni 2020 kl. 21:02 #1902
AnonymInaktivMen hvad blev der af 11+3….det må afklares i morgen
-
14. juni 2020 kl. 20:59 #1901
AnonymInaktiv…..en fugl i hånden er bedre end 10 på taget
Jeg er meget i tvivl…sover lige på det, men tilbuddet er
Meget fristende – føler det er spiseligt -
14. juni 2020 kl. 20:49 #1900
DPF BestyrelseModeratorHej Igen Pascal
Så kom der en ny Update og tilbuddet blev ændret til det du skrev. Det tror jeg vil hjælpe på det for de fleste.
Mvh Kim
-
14. juni 2020 kl. 19:29 #1899
DPF BestyrelseModeratorHej Pascal
Iflg det tilbud de fremlagde forleden er det ikke 14 x februar løn, men 14 x kollektiv løn. DVS. At man ikke ved hvad man går ind til, så det eneste der er i tilbuddet er man afgiver sin ferie til SAS og selvfølgelig kan slippe for at arbejde hvis det var det man ville. Så selvfølgelig evt redde en ung, men du skal betale med din ferie.
Bliver tilbudet ændret til februar løn, er det jo måske acceptabelt at afgive sin ferie for at hjælpe kollektivet. Det tror jeg vi er mange der er indstillet på.Mvh Kim
-
14. juni 2020 kl. 11:01 #1895
DPF BestyrelseModeratorHej Per,
Jeg har netop hørt fra Ole, at han forventer at kunne sende info ud omkring kl 15 idag. Tror dog der skal tages forbehold for tidspunktet, da han har temmelig travlt pt. Men om ikke andet så burde der altså komme yderligere senere idag.
Vh. Pascal
-
14. juni 2020 kl. 10:08 #1894
28779DeltagerHej Pascal. Der må jeg jo give dig helt ret. På den måde er det attraktivt, hvis man er tæt på pensionsalder. Det var også mere ID billetrettighederne, som de fleste vel gerne vil beholde på både SAS og OAL resten af tilværelsen, at jeg følte mig usikker på. Men de er vist sikret, sålænge det er et “common retirement program” som der anføres i ID travel reglerne. Har først set det, efter min “post”.
Ville blot sikre mig at ingen får søgt noget, med den korte frist, som de bitterligt fortryder bagefter.
Men fin pointe fra dig. Tak.
Mvh Jesper -
14. juni 2020 kl. 9:47 #1893
AnonymInaktivHej Pascal
Har du hørt fra Ole Simonsen…eller er tavsheden tegn på “stor” uenighed -
14. juni 2020 kl. 9:24 #1892
DPF BestyrelseModeratorAtt: Jesper,
Der er lige én enkelt essentiel overvejelse du ikke har med i dit sammenligningsgrundlag, som kommer til at få en mærkbar effekt. Hvis man vælger at tage afgangspakken får man 14x februar måneds lønseddel, korrigeret for evt. løntrinsstigninger, hvis man har nogle tilbage. Hvis man derimod vælger at blive efter 1/7, så er man en del af den kollektive løsning vi skal forhandle på plads, for at redde så mange af de 650FTE som muligt, hvilket næppe bliver en gratis omgang. Samt risiko for påvirkning fra en evt. K-21, hvor vi må formodes, uden at have den store ph.d. i forhandlingsteknik, at stå i en temmelig dårlig position, men det er ren spekulation på nuværende tidspunkt.
Så jeg vil blot pointere, at det vil være at gøre regning uden vært, hvis man sidestiller afgangspakken med det at blive til 1/9 næste år på frivillig basis. Der kommer til at være væsentlig forskel i løn optjent. Hvor stor forskellen bliver, er umuligt at sige lige pt, og afhænger af forhandlingernes udfald. Man kan blot gøre sig tanker om, man tror regningen er større eller mindre end de 22% vi har givet her i første omgang, som blev indgået i Coronaens pre-stadie.Blot et forsøg på at nuancere dit regnestykke en anelse Jesper 🙂
Mvh. Pascal
-
14. juni 2020 kl. 9:15 #1891
AnonymInaktivKære Alle
Er der nogen af Jer, som har hørt eller set noget fra Simonsen omkring dennes QA.
Hulsen
Par Barner -
13. juni 2020 kl. 10:00 #1889
DPF BestyrelseModeratorHej Jesper
Du har ret, og der er ingen omkostning for SAS i at give billetrettigheder til alle.
Ved at blive slipper man så også for at forære SAS sin tilgodehavende ferie.
Mvh Kim -
13. juni 2020 kl. 9:43 #1888
DPF BestyrelseModerator@Jesper Avtalet om att sluta frivilligt är mest riktat till oss som redan tidigare funderade på att sluta i förtid. För mig är det en spark i röven att ta beslut. Jag offrar mig inte för de yngsta, men det känns samtidigt bra om någon får stanna som är i behov av ett jobb. Att X-procenten kapitaliseras är också avgörande. Jag är 56-år och in pension räcker med råge till mina behov tror jag. Att lämna när man har fått ett fantastiskt bra jobb som skeppare på långlinjerna känns lite konstigt, men det passar OK just nu för mig. -life is short.. – Mvh Anders Fagerström
-
13. juni 2020 kl. 9:03 #1887
28779DeltagerHvis man søger om pension pr.01 sep 2021 er omkostningen for SAS såvidt jeg kan se den samme, som hvis man frivilligt siger op nu pr.01 juli i år. Eneste forskel er at man “slipper” for at sidde i en flyver og passe sit arbejde de næste 11 måneder.
Tilgengæld har man ID billet- rettigheder resten af livet (eller ligeså længe, man har været ansat) på både SAS og OAL.
Hvori består guleroden i at at sige op nu for den enkelte? Har det en omkostning for SAS at give ID rettigheder til SAS og OAL, som man får ved pensionering?
Mvh
Jesper Honore -
12. juni 2020 kl. 17:27 #1886
Søren Saysette-RasmussenDeltagerDer havde været lidt divergerende information fra SAS, men følgende er gældende:
Du modtager løbende din løn i 11 måneder, for derefter i sidste omgang at få en kompensation på 3x månedsløn udbetalt. Samtidig(på fratrædelsestidspunktet) kapitaliseres x-procenten og indsættes på pensionsdepotet.
Vi har bedt SAS sende en FAQ ud, da mange spørgsmål er relevante og går igen. De har møde i morgen formiddag og forventer at sende FAQ ud i løbet af i morgen.
Her vil spørgsmålet omkring ID-billetter også blive klarere, men intentionen er, at man sidestilles med dem som bliver opsagt, og det derfor er reglerne for redundancy. -
12. juni 2020 kl. 17:01 #1885
DPF BestyrelseModeratorHej Søren
I følge mail får vi løn frem til fratrædelse og derefter 3 måneders godtgørelse. Dit indlæg skaber tvivl om indholdet af mailen. Hvad er FACTS?
-
12. juni 2020 kl. 16:53 #1884
DPF BestyrelseModeratorHej Søren
Rent skattemæssigt er det rimeligt væsentligt om det hele lige pludselig bliver udbetalt nu eller det bliver spredt ud.
Mvh Kim -
12. juni 2020 kl. 16:45 #1883
Søren Saysette-RasmussenDeltagerDer er pre-coronalønningerne der tales om, så hvis man tager exit, så deltager man ikke i en fremtidig coronapakke.
SAS er lige nu i gang med at undersøge om pakken udbetales som 14(eller 11+3) månedslønningerne, eller det hele på en gang.
X-procent kapitaliseres uanset, men måden den kapitaliseres på afhænger af overstående udbetaling, hvis det er løbende månedsløn udbetales den som hidtil sammen med pensionen og kapitaliseres ved sidste løn.Det er din månedsløn du får, hvad end den er lige nu(fraregnet corona).
Vi har udbedt os svar fra SAS på overstående og forventer selvfølgelig svar hurtigst muligt, den meget korte tidsfrist taget i betragtning.
-
12. juni 2020 kl. 15:54 #1882
26419DeltagerRettelse:
Da jeg er blevet gjort opmærksom på denne tråd via et opslag på FB, kommer hermed mit svar fra FB vedrørende kapitalisering af X%:Hvis du er over 60 år på fratrædelsestidspunktet – kapitaliseres X% i henhold til overenskomst.
Hvis du er under 60 år på fratrædelsestidspunktet er det noget mere indviklet, og afhænger bla. af den status som din fratrædelse har.
– Opsagt = kapitalisering
– Egen opsigelse = kapitalisering hvis der er penge (1% af lønsum), eller efter individuel vurdering som oplyst i aftalen.(hvis 1% af lønsom er opbrugt dvs. 3-5 piloter)I den foreliggende aftale, er der tale om egen opsigelse.
Fratrædelsestidspunktet er den dag du ikke længere er i virksomheden – altså EFTER 11 måneder ifm. denne aftale.
Fratrædelsesgodtgørelsen (de sidste op til 3 måneder) udbetales ift. sidste løn
Mvh Stephan
PFAG/DPF -
12. juni 2020 kl. 15:39 #1881
AnonymInaktivPersons eligible by SAS Normal Retirement Program
A SAS Group employee, at least 55 years of age, who has retired from permanent full-time (minimum 39%) service due to common Retirement Program.
Observe that minimum number of years in service must be 10 years.
The retiree ID Travel entitlements will be valid from day of retirement and will include SK + OAL and for same number of months and years as in active employment.Hej Peter
Jeg læser, at hvis vi går direkte i pension, vil vi derved opretholde ID rettigheder i lige så mange pr, som vi har været ansat i sas…i vores tilfælde 30+
Jeg håber den frivillige ordning giver mulighed for at hævde dette…
Men der bør svares konkret på dette “luksus” isue…men Alligevel vigtige spørgsmål.
Efter deadline ser tingene ofte anderledes ud…
Hilsen
Per Barner -
12. juni 2020 kl. 15:11 #1879
DPF BestyrelseModeratorHej alle
Ang. X-procent, løn osv kan jeg se, at der er besvaret.
Hvad med ID-Travel billetrettigheder? På ID-travel siden står der, hvis du selv siger op=ingen billetter
Ved pension og Redundancy max 10års rettigheder.
I Oles email står der “frivillig fratrædelse”. Er det en opsigelse fra SAS eller dig selv, eller pensionering(hvis man har alderen)?
Forskellen er ret væsentlig, selvom det kan ligne et luksusproblem i disse Corona-tider.
Med venlig hilsen
Peter Bendixen -
12. juni 2020 kl. 12:15 #1877
28768TilskuerHej Pascal
Vil du ikke lige gøre det HELT klart, hvad du mener med den ”aftalte løn”. Er det før eller efter Corona reguleringen, og er ud fra en 100% stilling eller f.eks. de 94,?% man får i FG ?
Når du skriver at den resterende X-faktor kapitaliseres, betyder det så at den udbetales eller ryger den ind på pensionskontoen efter de 11+3 mdr. ?
Mange venlige hilsner
Jens Ryhl
-
12. juni 2020 kl. 12:14 #1876
DPF BestyrelseModeratorHej Kim,
Hvis du skulle sige op på normalvis ville du have 6 mdrs opsigelse til SAS. I denne afgangspakke løsning vil du få tilsvarende, hvis SAS havde opsagt dig. Altså 11 mdrs opsigelse + 3 mdrs Kompensation. Totalt set tilsvarende 14 mdrs løn, hvis du har været mere end 17 år i firmaet.
Ring evt, 28198012. -
12. juni 2020 kl. 11:43 #1875
DPF BestyrelseModeratorTak Pascal
Hvor lang er opsigelsesperioden? Er det 6 eller 11 måneder der gælder?
Mvh Kim Juul -
12. juni 2020 kl. 11:33 #1874
AnonymInaktivTack Pascal,
En följdfråga: vem kan tala om vad det finns kvar på x-procenten?
/Hasse -
12. juni 2020 kl. 11:30 #1873
DPF BestyrelseModeratorHej Ole,
Jeg har her svar på nogle af dine spørgsmål, de andre skal har jeg en klar fornemmelse af, men afventer 100% afklaring på.
– Ja, X-faktoren kapitaliseres ved ophør af ansættelsen.
– Man bibeholder den aftalte løn, selvom der måtte komme en lønregulering i opsigelses perioden.Til Holm,
– Der er ikke stop til pensionsindbetalingerne efter 30 år. Der er først stop i pensionsindbetalingerne, i det tilfælde at du rammer samme beløb, som på den gamle ordning. (Hvilket jeg skulle være ganske ganske få individer) Du kan evt. ringe til Stephan Hrynczuk, hvis dette er uklart.De andre spørgsmål kommer der svar på senere.
Vh. Pascal
-
12. juni 2020 kl. 11:20 #1872
DPF BestyrelseModeratorDpf må gerne komme en precisering af 3 ting.
Opsigelsesperioden er 11 måneder, d.v.s fratrædelse 31/5/2021.
Lønnen bliver i opsigelsesperioden den der gælder nu, d.v.s. lønskala fra 1/4/20 uden coronareduktion. Dette er væsentligt hvis K-aftalen ændres i opsigelsesperioden, som Simon Paus senest her til formiddag har ytret ønske om.
Den kapitaliserede X procent udbetales ved fratrædelse.
-
12. juni 2020 kl. 9:26 #1871
DPF BestyrelseModeratorForstår jeg det rigtigt at jeg skal forære firmaet min opsparede ferie, for mit vedkommende ca 2 måneder, altså at afgangspakken består i, at jeg skal sige op på dårligere vilkår end hvis jeg siger op normalt, altså lige bortset fra at jeg bliver fritstillet, hvilket jeg egentlig ikke er interreseret i.
Mvh Kim Juul
-
12. juni 2020 kl. 9:23 #1870
DPF BestyrelseModeratorHej alle.
Jeg har samme spørgsmål som Ole.
Derudover:
Er der stop for indbetalinger til pensionen hvis man har været i ordningen i 30 år?
Bonus ifølge funktionærloven er inkl pension. Det gælder vel så under alle omstændigheder?
Corona safe, CDR Holm. -
12. juni 2020 kl. 8:36 #1869
AnonymInaktivSå er der kommet mail fra Ole S omkring exit pakken, så skal vi bare have tolket det af foreningen. Jeg mangler konkret svar på:
– Hvilken løn er det som gælder i opsigelses (fritstillings perioden)? Er det 100% løn (eller løn svarende til ens ansættelsgrad) som var glædende inden corona’en?
– Bibeholder man denne løn i tilfælde af lønregulering i opsigelsesperioden?
– Kapitaliseres X faktor’en ved ophør af ansættelsen.
Ole Nørskov-Nielsen -
12. juni 2020 kl. 8:18 #1866
Søren Saysette-RasmussenDeltagerHvis der er spørgsmål til afgangspakkerne, så stil dem her, så skal bestyrelsen prøve at besvare dem efter bedste evne. Svarene kan så også komme andre medlemmer til gode.
-
-
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.