Dansk Pilotforening › Indholdet er ikke tilgængeligt › Fratrædelse
- Dette topic har 28 replies, 18 voices, og blev sidst ændret 5 years, 8 months ago af
DPFadmin.
-
AuthorPosts
-
-
8. December 2020 at 10:43 #2334
DPFadminKeymasterHej Anders,
Tak for de – relativt – pæne ord 🙂 Og undskyld forsinkelsen. Du nåede mig ikke i døren.
Hvis jeg havde været på jagt efter bifald, havde jeg indtaget et helt andet standpunkt; et hvor man på dette og andre fora er stensikker på at få masser af tilkendegivelser som “likes”, “WORD !”, “GoSPG/DPF” o.s.v.
I betragtning af vi er en medarbejdergruppe, nøje udvalgt med evner ud i at kunne “sige fra”, undrer det mig mere og mere, dag for dag, at så mange fagforeningsmedlemmer forholder sig stiltiende og in-aktivt i den rådende situation.
Er alle virkelig tilfredse med indsatsen fra DPF og SPG ?? Er alle virkelig tilfredse med en fagforening, hvor man bekvemt overlader styringen til regering og arbejdsmarkedets parter ?? Er alle virkelig tilfredse med indsatsen – i handling; ikke i ord – for at redde adskillige hundrede kollegaer ??
Er alle virkelig tilfredse med, vi i en skandinavisk virksomhed, underlagt forskellig skandinavisk både kort- og langttids lovgivning og med en fælles skandinavisk fem-parts aftale, ikke evner at indgå en fælles Corona aftale med SAS ??Det hele bekræfter mig i, sammenholdt med DPF’s apatiske opførsel ift. Covid-19 som udtrykt også i seneste information, hvor man finder det betimeligt at bruge tiden på §23 indkaldelser af SAS, at en udmeldelse var det helt rigtige. Det eneste jeg kan fortryde er, det ikke skete måneden inden.
Til min forbløffelse har DPF’s bestyrelse i mellemtiden tilsyneladende udviklet sit forhold til og opfattelse af netop tre-partsaftalen : Således er man gået fra slet ikke at ville forholde sig til den indledningsvist, over at i månedsvis udtrykke håb om den ikke forlænges, til nu (efter den er forlænget med en faktor 3) at “grundlæggende anse trepartsaftalen for en god ordning, der passer til den svære tid med lav produktion”.
You can’t make this shit up…Ikke alle handlinger behøver at være taktiske og indflydelsesstyrede, og de første der i øvrigt stillede sig ud på sidelinien, var de højt besungne bestyrelser i både DPF og SPG.
Vi – dig, mig og SAS lever alene på andres nåde.
Vores arbejdsplads har fået tilført en masse milliarder af skandinaviske skatteydere – og har i øvrigt inden længe tabt endnu flere.
De mange skattekroner holder SAS flyvende (indtil videre), og holdt hånden under dine og mine anciennitetsoptjente rettigheder. Ved en konkurs havde det som bekendt været slut med dem.
SPG’s opførsel minder mig om en flok småfornærmede krejlere, der er sure over en eller anden udefinérbar urmelighed, man som gruppe har vedtaget, er overgået én igennem årtier.Mvh
Mikkel -
17. November 2020 at 19:55 #2328
25318ParticipantHej Markus
Såvidt jeg ved havde man tilbudt aftale til 2023 ved ikke om det er korrekt 🙄.
Jeg synes det er synd Jesper trak sig selvom det kan virke som en stejl bakkehan skulle opad, han havde jo et vigtigt mandat fra en stor gruppe som nu bliver udvandet i form af udmeldelser.
Udmeldelserne er da et vink med en vognstang om at noget er galt 👍 men vi kommer jo ikke tættere en løsning hvis der ikke er forhandlingsvilje samt indspille til løsninger. Og her syntes jeg Jesper havde en vigtig rolle da han repræsenterer en stor hårdt ramt gruppe.
Det forhandlede resultat skal jo stemmes igennem af et flertal og hvis flertallet ikke er der skal der vel arbejds på hvorfor det er en god aftale og den mulighed syntes jeg Jesper har kastet bort ved at give op.
Jeg ved jo selvfølgelig ikke Jesper ved og respekterer selvfølgelig hans valg.
Hilsen Kim -
17. November 2020 at 19:28 #2327
DPFadminKeymasterHej Kim,
Og tak for dit indspark:)
Selvfølgelig vil SAS ikke indgå en aftale lige nu, hvor hjælpen de får fra staterne er meget mere lukrativ. Det ændrer desværre ikke på det faktum, at SPG før 3PA ikke ville rykke sig en millimeter ift. de uenigheder der var i aftalen. Skal vi tro Jesper Schjeldal, så meldte han sig ud idet hardlinerlinjen fortsat syntes at være den rigtige strategi fra DPF/SPGs side her i novembermåned. Altså ændrer det i virkeligheden ingenting ved deres udgangspunkt eller hjælpepakkens indtog.
Jeg havde da håbet at begge parter kunne give sig lidt og vi kunne mødes på midten, men det er jo lige det med tangoen. Og der burde SPG også være klar på at file på løbetiden.Mvh.
Markus Fenger -
17. November 2020 at 19:14 #2326
25318ParticipantHej Michael
Det virker da som om rammen en indenfor rækkevidde men løbetiden er nok den der gør ondt 😢 den burde sas vel også være interesseret i at file på hvis man virkelig ønsker en aftale.Ses Kim
-
17. November 2020 at 19:04 #2325
DPFadminKeymasterJa, 15% effektiviseringer til 15% overtallighed er svært at argumentere imod 🙂 Derfor var det vel også nærliggende at tænke, at man greb det anderledes an. Oplægget nævner også løn. Det er vel noget man retter ind, når man forhandler på plads, men alt det kan vel næsten være underordnet, når man er så fundamentalt uenige om rammevilkårene som man er. Så kommer vi jo ikke rigtig længere.
Jeg synes det er så trist, for i mine øjne taber alle. Nogle mere end andre, men alle taber. Jeg kan bare håbe, at der kommer løsninger på bordet, selvom der skal sluges kameler. Løbetid eller ej, tror jeg oprigtigt at der ikke er værdige alternativer.
Mange hilsener Michael
-
17. November 2020 at 18:11 #2324
25318ParticipantHej Michael
Nu løber en overenskomst indtil der er lavet en ny. Om den så er god eller dårlig må tiden vise. 15 % øget produktivitet giver vel 15 procent øget overtallighed.
Selvfølgelig skal der laves en aftale som solidarisk redder så mange som overhovedet muligt og som faktisk kan stemmes igennem af flertallet.Hilsen Kim
-
17. November 2020 at 17:34 #2323
DPFadminKeymasterHej Kim.
Det korte svar efter min mening; ja, hvad har vi at miste? Er man stadig ansat i SAS er det vel spørgsmålet om at spille med nu, eller blive væltet fuldstændig omkuld, når aftalen efter alt at dømme bliver opsagt til foråret. Min motivation til at indgå en aftale behøver vel ikke nærmere forklaring.
Der er vel ikke mange der tror, at man vil lave en aftale der fører til yderlige overtallighed. Aftalen skulle jo løbe over en længere periode. Så mon ikke det kunne være noget med løn til at starte med og produktivitet senere hen? Uanset hvad så tror jeg egentlig løbet er ved at være kørt. Viljen til at acceptere de opstillede præmisser er der ikke, og det må jeg jo så leve med konsekvensen af. Jeg er overrasket og, ærlig talt, tæt på ulykkelig over at det ikke kan lykkes at lave en god solidarisk overtallighedshåndtering. Der er uden tvivl ingen decideret uskyldige parter, men det fritager heller ikke nogen fra at kigge indad.
Mvh Michael Olesen
-
17. November 2020 at 17:13 #2322
25318ParticipantHej Alle
Kan forstå frustrationerne som bare værre jo tættere vi kommer på en fratrædelse dato men set i lyset af vi er bundet op af en 5 parts aftale som kan have fordele og ulemper afhængig af hvad man har brug for, savner jeg lidt løsningsforslag fra kritikerne. Skal vi bare acceptere forslaget fra sas som vel indeholde noget mere end lønnedgang 4-2 55 timers uger øget overtallighed i form af flere produktionsdage ingen mulighed for forhandling i en lang periode.
Selvom vi selv kommer med et lækkert tilbud nytter det vel ikke hvis modparten er ligeglad, lige pt får de det jo gratis i form af arbejdsdeling.
Håber for vores alles skyld der bliver fundet en løsning for alle så vi alle har en fremtid sammen efter coronaHilsen Kim
-
17. November 2020 at 16:16 #2321
DPFadminKeymasterEfter mange år i DPF kan jeg ikke mere støtte op om retningen sat af ledelsen, derfor forlader jeg også DPF. God vind til alle.
Andreas
-
17. November 2020 at 15:01 #2320
DPFadminKeymasterJeg har desværre også mistet troen på at den nuværende ledelse i DPF kan fører os gennem denne krise på en forsvarlig vis. Jeg har derfor også valgt at forlade DPF.
Mvh
Martin Mouritzen -
17. November 2020 at 13:20 #2319
DPFadminKeymasterHej alle
På grundet bestyrelsens nuværende retning, og mangle på aftale for opsagte piloter, har jeg valgt at trække mig fra dpf.
Michael
-
17. November 2020 at 13:16 #2318
DPFadminKeymaster”Som jeres valgte leder, vil jeg være leder for alle. Både for dem der har stemt på mig og for dem der ikke har stemt på mig”. En udtalelse brugt af flere demokratisk valgte ledere, senest af Joe Biden.
Der tales meget om manglen på lederskab, blandt andre i SAS. Godt lederskab er mange ting, men hvor meget længere end sig selv skal man før lederegenskaber som inklusion, rummelighed og forståelse bliver vanskelige? Når jeg læser de forskellige indlæg synes jeg størsteparten indeholder netop denne mangel af at føle sig forstået og/eller hørt. Sammen er vi stærkest, men sammenhold kommer med en prislap. Alle må til en vis grad være inkluderende, rummelige og forstående for at fællesskabet kan bestå. Dette spredes bedst ved at udgå fra toppen hos de tillidsvalgte.
Det faktum at nu flere og flere melder sig ud, kan anskues fra forskellige vinkler, hvor vinklen med at man stiller sig udenfor fællesskab og indflydelse allerede er fremført. En anden vinkel kunne vel også være at den enkelte sidder med følelsen af, gentagne gange uden held, at have prøvet at opnå indflydelse eller bare blive hørt/forstået og derfor i afmagt vælger udmeldelse som sidste udvej. Udmeldelse med et spinkelt håb om at ”nå ind” og skabe, nok ikke en holdningsændring men så i hvert fald en overvejelse blandt siddende bestyrelsesmedlemmer. En overvejelse der gerne måtte gå på: Har vi plads og lytter vi til alle i dette fællesskab og er vores valgte kurs som fagforening stadigvæk den rigtigste.
Jeg har valgt at bruge mine interesse/fritidstimer på undervisnig fremfor fagpolitik. Dermed kan man muligvis sætte spørgsmålstegn ved hvor meget vægt min stemme her skal tillægges. Uanset kan jeg dog love at jeg i mit virke vil rumme alle, uanset køn, hudfarve, religion eller politiske tilhørsforhold.
Uden råben og skrigen eller med påstande om at have ret, har jeg, med stor frustration og ærgrelse, sendt min udmeldelse -
16. November 2020 at 14:44 #2313
DPFadminKeymasterJeg vil tro at 90% af de styrmænd der stemte på Jesper, er helt enig i hans beslutningen om at forlade foreningen.
Spændende at se om det giver anledning til nogen reflektion hos bestyrelsen eller det bliver set som en gave, at man slipper af med alle de brokkehoveder. Jeg tror på det sidste. -
16. November 2020 at 10:35 #2311
DPFadminKeymasterTræls beslutning Jesper, men nok den rigtige! Flot indlæg Mikkel. Det er også sådan jeg ser “verden” lige nu. Anders Findsen, du skriver at DPF IKKE er en egenrådig organisation der handler efter egne interesser….. det er nøjagtig sådan det forholder sig!! Heading for the exit! FP Gregersen
-
16. November 2020 at 8:47 #2309
DPFadminKeymasterJeg må sige at jeg til fulde forstå Jespers beslutning. Jeg var en af dem som stemte på ham til valget, og jeg har intet problem med at han trækker sig igen. Jesper kom til den erkendelse flere af os i forvejen havde… det er en lukket klub hvor man ikke er interesseret i at høre på gruppen af unge styrmænd, eller måske bare generelt folk med en anden holdning. Det blev, som nævnt i andre indlæg her, demonstreret på skamlig vis i selvsuppleringssagen, og ikke mindst med håndteringen af henvendelsen fra en stor gruppe fortvivlede opsagte styrmænd. Der var intet ekskluderende (ja, det ord blev dælme også brugt), truende eller oprørsk i den henvendelse, men et håb og opfodring til samling og dialog. For mig er det ingenlunde tæt på at være en værdig fagforening, og jeg kan ikke længere se mig selv støtte denne med mit medlemskab . Så kan man godt kalde det at stille sig ud på sidelinjen. Jeg vil så hellere kalde det, at stille sig tilbage på molen, mens DPF og SPG stævner ud i den famøse båd hvor man skal sidde helt, helt stille. Så står jeg hellere på molen end at betale 500kr om måneden for at komme på tur i en hullet båd uden redningsvest, og hvor vi ikke engang må tale med hinanden på turen.
Min udmeldelse er ligeledes afsendt. Held og lykke til alle!
Med venlig hilsen
FP Kasper Andreassen-
Dette reply was modified 5 years, 9 months ago af
DPFadmin. Reason: Manglede et vigtigt ord som ændrer meningen
-
Dette reply was modified 5 years, 9 months ago af
-
15. November 2020 at 21:59 #2308
DPFadminKeymasterMed fare for at blive kendt som korsanger, så vil jeg erklære mig helt enig i de kritiske indlæg ovenfor (og for ikke at Jesper eller Mikkel skal kendes som dem der trækker folk med ud i slipstrømmen, så har jeg nu længe gået med tankerne herom).
Alle grunde og argumenter er ovenfor nævnt, så ingen grund til en ny svada fra mig. Jeg vil dog gerne understrege, at sømmet i kisten definitivt har været vores forsøg på at komme i dialog med DPF om vores opfattelse af hele forløbet, samt en masse opklarende spørgsmål. Jeg fatter ikke man ikke vil anerkende 105 underskrifters behov, og spiser os af med den velkendte monolog, trods det modsatte ønske, samt kalder vores henvendelse for oprørsk og truende. Sorry, det er bare ikke en fagforening værdig, at kalde de opsagte medlemmer som rækker ud for dette. Jeg har umådelig svært ved at sidde stille i båden og tro på fremtiden med den nuværende kurs, eller nærmere manglen derpå. Jeg vil hellere hoppe af fremfor at sidde i båden nærmende sig isbjerget.
Jeg ser større kraft i at melde mig ud sammen med resten af dem som forlader foreningen, end at stå utilpas bag foreningens kurs. Giver det DPF et svagere mandat? Formentlig intet af betydning, men det rigeligt for mig at ikke vedkende mig den agenda, som fører os på koalitionskurs mod isbjerget. Med lidt held kan det måske råbe mere op end de stemmer, som man åbenbart ikke ønsker at forholde sig til.Udmeldelse ligeledes afsendt.
Dbh.
FP Markus Fenger -
15. November 2020 at 11:38 #2307
DPFadminKeymasterGlimrende formuleret Mikkel. Jeg sidder med samme tanker. Jeg ser ingen grund til at blive “hvor indflydelsen er” når det ikke bliver lavet kompromisser eller “brede forlig” i bestyrelsen, men man udelukkende følger hardliner-linjen som udstykket af SPG.
Selvsuppleringssagen lugter i øvrigt langt væk af at man var bange for at miste flertallet ifht. til dem der ønsker en mere kompromissøgende tilgang til SAS.Med det i baghovedet, og med udsigten til at stå tilbage som en “nyttig idiot” , som på papiret er repræsenteret, men som de-facto bliver send i A-kassen af egen forening så giver projektet her ikke længere mening for mig.
Udmeldelsen er sendt.
Tak for denne gang, og vi ses i midsize!
Mvh FP Myrup
-
15. November 2020 at 10:10 #2306
Anders FindsenParticipantHej Mikkel.
Jeg håber at jeg når at fange dig på vej ud af døren.
Jeg burde vel et eller andet sted takke dig, fordi du med dit indlæg på fineste vis fremhæver pointen i mit forrige indlæg. Men jeg havde helst set, at det ikke var tilfældet.
Det startede ellers godt, da jeg gik i gang med dit, som altid, velformulerede indlæg. For du kommer med nogle betragtninger og italesætter en række bekymringer om vores branche, vores firma og vores forening, som jeg et langt stykke af vejen deler.
Der hvor jeg synes du kører af sporet er, når du får det til at lyde som om at bestyrelsen i DPF er en autonom egenrådig autoritet, der udelukkende handler ud fra egne interesser. Igen vil jeg minde om, at der sidder de personer, som medlemmerne har valgt skal repræsentere dem. Lige som i alle andre foreninger med medlemsvalgte bestyrelser.
Så stor var skuffelsen, da jeg kunne konstatere, at du i stedet for at fremlægge forslag til hvordan du eller vi kan ændre noget, i det forum hvor indflydelsen rent faktisk ligger, vælger ikke at ville være med mere og i stedet for stiller dig ud på sidelinien og råber højt om hvor meget ret du har og hvor meget fejl andre tager. Uden indflydelse men, kan jeg allerede konstatere, med et sikkert bifald.
Du har jo igennem årene penduleret i mellem de forskellige faglige tilbud og svinger nu sikkert tilbage mod FPU. Det har du prøvet før. Og hverken dengang eller nu begriber jeg, hvad gavn SAS-piloterne i København har af det. Men held og lykke til os alle.
Mvh,
Anders
-
15. November 2020 at 8:17 #2305
DPFadminKeymasterGanske glimrende opsummeret Mikkel og fuld støtte til både dig og Jesper.
Udover manglende vilje til at lave en aftale fra SPGs side, var selvsuppleringssagen dråben, der fik bægeret til at flyde over.
Min udmeldelse er også sendt til DPF!Mvh Jakob Ellehede
-
14. November 2020 at 14:32 #2304
DPFadminKeymasterOgså her.
Min udmeldelse af DPF er også sendt.
Mvh Poul -
14. November 2020 at 13:30 #2303
DPFadminKeymasterBravo Mikkel. Jeg har samme tanker om DPF, SPG og alt det som sker inverses og i særdeleshed vores branche – du formulerer det bare meget bedre! Jeg kan heller ikke se mig i dette projekt og her ligeledes sendt DPF min opsigelse.
Mvh Valdemar
-
13. November 2020 at 21:36 #2302
DPFadminKeymasterDet er nu mere end 8 måneder siden Danmark lukkede ned ovenpå COVID pandemiens udbrud og pengene er fosset ud af SAS’ kasse og vores lommer lige siden.
Corona var – og er – tæt på at blive starten på enden for vores fælles arbejdsplads, men efter livgivende førstehjælp flyder vi – lige.
Der toner sig desværre ubehageligheder op i horisonten. For SAS, for branchen og for hele verden.Med udsigt til et – sandsynligvis flere – uhyrlig(e) milliard underskud i SAS, en kæmpe gældsætning/statsstøtte med heftige tilbagebetalingskrav, stagnerende ramp-up, samt i øvrigt alle tegn på en særdeles langvarig genoprettelse for hele branchen, er omfanget af krav og forudsætninger for SAS piloters deltagelse ved pumperne mildest talt bemærkelsesværdigt.
Siden foråret har jeg selv og mange andre set til med stigende vantro, i takt med SPG’s retorik er blevet mere og mere dogmatisk og mindre og mindre løsningsorienteret.
En tilsyneladende endeløs opremsning og gentagelse af egne fortræffeligheder tilflyder på klichéfyldt engelsk ”medlemmerne” fra ”Master Executive Council” – under ligeså endeløse udfald mod vores arbejdsgiver.
Den foreløbige krone på dette engelsksprogede mesterværk ankom til den sagesløse inbox for et par uger siden.
Heri lykkedes det SPG at demonstrere, over flere sider, hvorledes man ikke har flyttet sig en tomme, endsige fremkommet med nogen form for nytænkning, under føromtalte 8 måneder – I virkeligheden nok i meget længere tid; d.v.s. til tiden inden strejken før hvilken, dette kompromisløse ”hard-liner-paradigme” lader til at være født.Den nuværende verdensomspændende mega krise virker ikke til at bekymre for alvor.
SPG er betragteligt mere optaget af, at fremstå med en traditionel fagforenings traditionelle metodik, retorik og standpunkter – Alt det utraditionelle i situationen til trods.Imens vi løbende bombarderes med selvforherligende indlæg fra SPG, modtager man kun sjældent substantiel information fra DPF, der retteligt er den fagforening jeg – og mange andre med base CPH – faktisk har meldt os ind i.
DPF synes reduceret til mikrofonholder for SPG – når de da ikke bruger tiden på at udtrykke – sikkert velmente, men ubrugelige – inderlige håb om, at f.eks. 3PA nu endelig ikke forlænges. Dette til trods for, den danske 3PA tager en stor del af æren for, der ikke er endnu flere piloter på vej ud af døren. Endnu.Den retoriske selviscenesættelse som SPG har svælget i hele anden halvdel af Corona krisen, giver mindelser om tiden før, under og efter strejken, hvor samme begrænsede refleksionsevne var ligeså eksponeret.
Det er i bund og grund ikke så mærkeligt, idet det stort set er samme persongalleri, der fortsat svinger taktstokken i SPG.SPG’s forhandlingsposition forringes dag for dag i takt med at krisen uddybes, opsagte kollegaers fratrædelse rykker tættere på og diverse politiske indgreb tager sig af nødvendige solidariske og sociale løsninger, der reducerer antallet af arbejdsløse p.g.a. Corona.
Beslutnings-u-dygtigheden er så meget desto mere påfaldende.
Andre overtager simpelthen ansvaret for de beslutninger og aftaler, der nødvendigvis må træffes og indgås, imens verden i almindelighed – og luftfarten i særdeleshed – lider.Hvor der ikke fra SPGs’ side lader til at være den store interesse for de første to forhold nævnt i forrige afsnit, er sidstnævnte nærmest blevet udråbt til selve symbolet på den, må man forstå, overrumplende succes den hidtidige forhandlingstaktik – i mangel af bedre ord – har medført.
Det fremføres flittigt, hvor storartet det var, man ikke indgik en aftale med SAS, for så var en sådan bare blevet udhulet yderligere tilsvarende politiske indgreb.Med denne triste argumentation følger helt logisk, at SPG ikke vil lave aftaler med SAS, så længe der er politiske indgreb – p.g.a. samfundets forestående nedsmeltning – i horisonten. Det bekræfter DPF vel i øvrigt også i seneste information.
Det er en beklagelig falliterklæring at udgå fra, at det ikke skulle være en ganske overkommelig juridisk opgave, at håndtere dette i en aftale med vores arbejdsgiver – Hvis man i øvrigt evnede at skubbe den nedarvede paranoia til side.
At politiske indgreb forbliver en del af Corona-realiteterne i Danmark, betragter jeg som sikkert.
At Corona – i form af pandemiens katastrofale økonomiske følger for SAS – kommer til at vare adskillige år, betragter jeg som ligeså sikkert.Der er, og har været, endog meget stor forskel på, hvad lovgivning i de tre skandinaviske lande hjemler på både kort og længere sigt.
Realiteterne er, SPG har en fælles tvær-national aftale om karriereveje for SAS’ piloter, herunder håndtering af reduceret behov, og at vi som gruppe og virksomhed endvidere skal forholde os til tre landes både permanente og midlertidige lovgivning. Lovgivning der altså mildest talt er forskelligartet ift. permittering, fordeling af arbejde, reduktion i løn, varsler m.v.
DPF ”håber” – SPG kalder situationen for ”svær”…. Men mere sker der ikke rigtigt.
Hvis man ønsker skandinaviske aftaler, må man evne at tage hensyn til skandinavisk lovgivning, uanset hvor svært det er.Ingen ved hvor Corona ender, eller hvordan de skandinaviske lovgivninger udvikles, afvikles, forlænges eller ændres. Det synes dog klart, der ikke er, eller bliver, en koordineret, fælles rød tråd i dem; hverken for så vidt angår indhold eller løbetid.
Alternativet til netop lovindgreb er naturligvis den fælles aftale mellem SAS og det organ DPF og de øvrige foreninger har afgivet stort set al suverænitet til; som vi har ventet på i alt for mange måneder, og som ”organet”; SPG, burde arbejde på dag og nat.
En aftale der nødvendigvis må finde en fællesnævner der afspejler vores (og SAS’) risiko ift. den løbetid og det indhold vi ellers eksponeres for gennem lovindgreb. Og en aftale der afspejler den økonomiske afgrund vi står overfor, og det gigantiske tab vores arbejdsplads indkasserer nu og fremover p.g.a. Corona.Jeg gør mig ikke længere illusioner om, DPF’s bestyrelse kan mønstre vilje til at foretage sig noget som helst andet end at fortsætte den nuværende linie i det nuværende samarbejde.
D.v.s. at man fortsætter omklamringen af SPG’s ultra-reaktionære hardliner ”strategi” i det bekvemme fællesskab – uagtet DPF’s medlemmer allerede afleverer halvdelen af løn og pension hver måned, at både opsigelser og degraderinger rykker nærmere, at en sandsynlig forlængelse af tre-partsaftalen rykker nærmere og at virksomheden vi alle er ansat i, får større og større økonomiske problemer – for hver dag der går.Den førte politik i særligt denne helt ekstraordinære situation, ikke mindst den utrolige passivitet der udvises, er i bogstaveligste forstand helt og fuldt uforsvarlig i mine øjne, og jeg ønsker på ingen måde at associeres med den – hverken personligt eller i fællesskab overfor vores arbejdsgiver.
Jeg har på den baggrund sendt min udmeldelse til DPF.
Som suppleant til DPF’s bestyrelse skal jeg beklage beslutningen overfor de kollegaer, der stemte på mig – samtidigt med jeg i øvrigt anerkender, at bestyrelsens formandskab ved valget tilsyneladende har hentet et solidt mandat til videreførelse af den lagte kurs.Mvh,
Mikkel -
13. November 2020 at 10:45 #2301
Anders FindsenParticipantJo, Poul.
At man på trods af at være fornuftig, velformuleret og seriøs, alligevel henfalder til den generelle tendens i tiden, hvor man i stedet for at lave det besværlige og til tider frustrerende arbejde med at opnå løsninger og kompromiser der hvor indflydelsen ligger, i stedet stiller sig ud på sidelinjen og råber op om hvor meget ret man selv har og hvor meget fejl andre tager, med garanteret applaus men nul indflydelse til følge, det har jeg eftertænkt en del.
Jeg kender ikke det fulde indhold af det brev, der er blevet sendt eller det svar der kom retur. Men hvis du deler begge dele her, skal jeg gerne kommentere det.
Mvh,
Anders -
12. November 2020 at 10:27 #2298
DPFadminKeymasterHej Anders,
Giver det slet ikke stof til eftertanke når, som du selv påpeger, en fornuftig, velformuleret, og seriøs mand som Jesper vælger at stoppe i bestyrelsen?
Er der ikke noget i hans indlæg, du kan nikke genkendende til?En ting, som jeg ved optager mange, deriblandt mig, og som Jesper også nævner, er at blive kaldt “oprører og en der ikke vil sammenholdet” da vi sendte brev til DPF. Det var skuffende.
Mvh Poul
-
11. November 2020 at 15:53 #2297
Anders FindsenParticipantHej Jesper.
Det er en bedrøvelig og i mine øjne helt forkert beslutning.
Dels fordi jeg generelt anser dig for at være fornuftig, velformuleret og seriøs i din tilgang til tingene og dels fordi jeg synes, at du var med til at sikre en bred repræsentation i bestyrelsen, med en solid opbakning fra dit segment.Man kan være uenig i den politik bestyrelsen fører. Men husk på, at bestyrelsen består af dem, som dine kollegaer har valgt til at repræsentere sig, ligesom en stor gruppe styrmænd valgte dig.
En gruppe, hvis mulighed for at få deres synspunkter frembragt, der hvor beslutninger tages, du nu fratager dem, ligesom du vender det system ryggen, som nok ikke er perfekt, men det bedst mulige, som dine kollegaer har valgt til, for så vidt muligt, at agere som en samlet flokI stedet vælger du nu at melde dig ind i den brogede skare af tidligere formænd og andet godtfolk, der kun vil være med hvis de får deres vilje. Ellers går de. Jeg har endnu til gode, at se nogen vinde på det.
Så meget bedrøvelig beslutning, ja.
Med venlig hilsen
Anders Findsen -
11. November 2020 at 9:20 #2296
DPFadminKeymasterHej Jesper,
En helt igennem rigtig beslutning, som får opbakning af mange.
Mvh Poul
-
10. November 2020 at 19:22 #2295
DPFadminKeymasterHej Jesper,
Det er en god, rigtig og modig beslutning. Den bærer præcis den frugt, som sandheden og realitetene altid gør. Det er det eneste, der er vigtigt.
Mvh,
Mikkel -
10. November 2020 at 17:32 #2294
23848ParticipantJesper,
det var en sørgelig fortælling, og beslutning, som jeg ikke mener bærer frugt.
Jeg mener at du skulle være blevet, og holdt på dine synspunkter, uanset at du måtte være i mindretal.
Du blev valgt, fordi tilstrækkelig mange medlemmer stemte på at du skulle repræsentere deres stemme, og farve DPF med dine holdninger.
Hvis ikke du er enig i “politiske linie, fokus og virkelighedsbillede”, vil du så forlade DPF.?
Jeg synes du skal blive i DPF og kæmpe for dine synspunkter.
Uanset om jeg måtte være enig , eller uenig med dig, vil DPF altid stå sig bedst, ved at være bredt orienteret, med en bestyrelse som repræsenterer medlemmernes nuancerede holdninger.Mvh
Mogens Jørgensen -
9. November 2020 at 19:52 #2227
DPFadminKeymasterKære kollegaer & medlemmer af DPF
Jeg har her til aften meddelt bestyrelsen at jeg trækker mig fra min bestyrelsespost. Min beslutning er truffet i kølvandet på 3 dages strategi-seminar, og er funderet i en principiel og grundlæggende uenighed ift. den politiske agenda, som et overvejende flertal af bestyrelsen ønsker. En uenighed der er så substantiel og urokkelig, at jeg anser det for uforeneligt med varetagelsen af hvervet som bestyrelsesmedlem. Jeg mener man at gennem den valgte kurs agerer uagtsomt og uden tanke for de konsekvenser det måtte få for SAS DNS på lang sigt. Risikoen ved et no-deal scenarie, i relation til den aktuelle corona-krise, har jeg gentagende gange forsøgt at skitsere, og jeg ser en reel risiko for at DNS over tid decimeres. Det er derfor ekstremt bedrøveligt, at jeg i løbet af seminarets 3 dage fik cementeret min frygt for, at man ikke er indstillet på imødekomme SAS og er klar på at sende kollegaer ud over kanten, hvis ikke man kan opnå garantier fra SAS på områder der griber ind over ledelsesretten, og som i min optik er urealistiske at opnå. Seminaret har endvidere for mig været med til at understrege, at de holdningsforskelle der eksisterer internt ift. den politik man ønsker ført, er dybt forankret i en oplevelse af gentagende tillidbrud fra ledelsens side igennem en hel karriere. Jeg anser det derfor for usansynligt, at vi nogensinde bliver i stand til at nå hinanden, hvad angår helt principelle spørgsmål om hvordan DPF skal agere og drives.
Da jeg tilbage i juli måned indgav mit kandidatur til bestyrelsesvalget, havde jeg stadig en vis forhåbning og tiltro til, at man kunne nå til fælles forståelse med SAS omkring overtallighed og besparelser, og det var endnu inden bestyrelsesen som et lyn fra en klar himmel, valgte at selvsupplere udenom Mikkel Rasmussen. Dertil kommer en særdels uhensigtsmæssig håndtering af en henvendelse fra 105 navngivne opsagte kollegaer. Jeg oplever en decideret fornedrelse af de 105, samt en komplet mangel på forståelse over for den utilfredshed, og den kritik, de pågældende kollegaer bringer til torvs. Det har jeg utroligt svært ved at forlige mig med, da jeg dels selv tilhører gruppen af kritiske DPF-medlemmer, og dels da det er mit bagland og mine vælgere det drejer sig om. Jeg synes på ingen måde at håndteringen af henvendelsen, som udelukkende var et opråb og forsøg på at skabe dialog, bidrager til at samle korpset i en svær tid, og ej heller kommunikerer til medlemmerne at DPF er ALLE piloters fagforening. Jeg håber på forståelse fra dem der måtte have stemt på mig, samt håber på at min beslutning respekteres. Jeg vægter min personlige integritet højt og jeg er derfor ude af stand til at arbejde loyalt for en forening, vis politiske linie, fokus og virkelighedsbillede jeg ikke kan stå inde for.
-
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.